Inovatívne biznis modely študentov z Design Thinking majú šancu uspieť v praxi
napísal Mária Pietová
Program zastrešovala Inovačná platforma pre biohospodárstvo, ktorá spadá do gescie koordinátorky partnerstiev Kreatívneho centra Danky Moravčíkovej. Trojmesačný inkubačný program bol určený študentom, ktorí majú inovatívne nápady s potenciálom uspieť aj ako biznis modely. Spolu 22 študentov z rôznych fakúlt vytvorilo šesť tímov. Pod vedením lektora, známeho servis dizajnéra Adama Brocku, si pripravili prezentácie biznis modelov, ktoré posudzovala a hodnotila odborná porota zložená zo zástupcov SPU v Nitre a hospodárskej praxe. „Zozbierali sme veľmi zaujímavé myšlienky, ktoré by sme radi vydali vo forme brožúry. Viaceré malé podnikateľské zámery by sa dali realizovať na našej univerzite, alebo aj mimo nej, napríklad prostredníctvom Nitrianskej komunitnej nadácie, ktorá takéto projekty podporuje grantami. Autori projektov zároveň majú v rámci Kreatívneho centra možnosť využiť poradenské služby a ich biznis nápady dostanú priestor na ďalší rozvoj,“ uviedla projektová manažérka Kreatívneho centra SPU Barbora Čakovská.
Podmienkou nápadov bolo, aby mali spoločenský prínos a boli ľahko zrealizovateľné. Víťazný projekt Vitruvian je zameraný na edukáciu mladých ľudí s cieľom efektívne ich informovať o zdravom životnom štýle, prevencii a vyváženom stravovaní. Snahou o prepojenie podnikateľského a akademického prostredia je projekt s názvom UniSlow. Ďalší študenti by chceli zvyšovať povedomie o plytvaní s potravinami, a to prostredníctvom sociálnych sietí, workshopov a podujatí. Ich nápad dostal názov No food waste. Aj ostatné projekty SPU connect, Povegetuj a Nelenivci súviseli s udržateľným, takzvaným zeleným podnikaním.
Dva najlepšie tímy získali trojdňový pobyt a lístok na festival Fifteen seconds v rakúskom meste Graz. Na tomto jedinečnom európskom podujatí pre približne 10-tisíc ľudí z celého sveta sa predstavilo 200 špičkových medzinárodných rečníkov a 150 inovatívnych vystavovateľov. Medzi nimi boli aj reprezentanti Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre a jej Kreatívneho centra, konkrétne oddelenia reklamy. Vďaka spolupráci Inovačnej platformy pre biohospodártvo, ktorá je tiež súčasťou Kreatívneho centra a Centra pre biohospodárstvo na univerzite BOKU (Universität für Bodenkultur) vo Viedni, bola SPU v Nitre prvýkrát oficiálnym akademickým partnerom tohto podujatia. „Táto spolupráca nadväzuje na predošlé spoločné projekty a aktivity realizované v oblasti biohospodárstva a transferu technológií a bude pokračovať v už pripravovaných projektových zámeroch, z ktorých jedným je napríklad vytvorenie tzv. Bioeconomy Start-up village v nitrianskom regióne,“ uviedla Danka Moravčíková. „Študenti, ktorí majú popri štúdiu záujem podnikať a majú dobré nápady, na festivale videli, že podnikať sa naozaj dá v rôznych oblastiach. Nemusí to byť limitované len na to, čo študujú, ale dá sa to veľmi ľahko prepojiť,“ dodala B. Čakovská.