Minister Drucker diskutoval na SPU s pedagógmi z nitrianskeho regiónu
napísal Renáta Chosraviová

Podľa šéfa rezortu je nevyhnutný otvorený a konštruktívny dialóg s učiteľmi a tiež hľadanie riešení aktuálnych tém a závažných problémov, ktoré sa ich týkajú. „Ak chceme robiť zmysluplné a udržateľné zmeny, je potrebné, aby sme ich pripravovali spoločne,“ zdôraznil Drucker.
Ako uviedol, zvýšenie platov v školstve je prvá z priorít. Platy pedagogických aj nepedagogických zamestnancov by sa mohli od septembra tohto roka navýšiť o sedem percent. Finálnu zmenu ale musí potvrdiť ministerstvo financií a zhoda v rámci vládnej koalície. Ministerstvo zároveň dokončuje rokovania s odborármi o presnej podobe zvyšovania platov v roku 2026. Predmetom diskusie je navýšenie od januára budúceho roka o sedem percent, pričom päť percent by tvorila valorizácia tabuľkových platov a dve percentá by mohli byť vyčlenené na flexibilnú – motivačnú zložku. Štát každému zamestnancovi v štátnej službe a zamestnancovi vo verejnej službe sľúbil aj jednorazovú odmenu 800 eur.
K ďalším prioritám rezortu patrí zlepšenie vzdelávania učiteľov, spružnenie doplňujúceho pedagogického vzdelávania, vytvárania silnejších stredných škôl, ktoré by mali schopnosť nadväzovať partnerstvá s vysokými školami a zamestnávateľom. Medzi plánmi ministerstva je napríklad zavedenie novej kategórie pedagogického zamestnanca - kandidát, ktorú by mohli obsadzovať aj pracovníci s bakalárskym titulom.
Učitelia v diskusii pripomenuli, že v dôsledku životného štýlu v školách pribúda počet detí s vážnymi poruchami učenia alebo správania a psychiatrickými diagnózami. Absentuje komunikácia medzi školou a psychiatrami i komunikácia s rodičmi, ktorí o diagnóze svojho dieťaťa nechcú hovoriť. K zlepšeniu situácie by mohla prispieť zmena legislatívy, ktorá sa však netýka iba rezortu školstva. „Dnes nie je možné len tak informovať o psychiatrickej diagnóze jednotlivca. To nie je iba problém školstva. Musíme si definovať, aká autorita má niečo takéto vedieť," skonštatoval T. Drucker. Sociálne, mravne a emocionálne narušeným deťom by mohli pomôcť reedukačné centrá. Na Slovensku je 14 reedukačných centier. Pokiaľ ide o otázku bezpečnosti na školách, minister uistil, že slovenské školstvo má systém podpory a prevencie, ktorý neustále zlepšuje.
Na organizácii diskusií ministerstvo školstva spolupracuje s Odborovým zväzom pracovníkov školstva a vedy na Slovensku, Združením základných škôl Slovenska, Asociáciou riaditeľov štátnych gymnázií a Asociáciou stredných odborných škôl Slovenska.