Na FEM skúmali vplyv označenia potravín systémom Nutri-Score na nákupné správanie Slovákov

Dokážu informácie na obale potravín ovplyvniť nákupné rozhodnutie?

V Laboratóriu spotrebiteľských štúdií na Fakulte ekonomiky a manažmentu realizovali reprezentatívny prieskum spotrebiteľského správania. Zisťovali, či nutričné označenie potravín systémom Nutri-Score na prednej strane obalu potravín ovplyvní nákupné správanie sa Slovákov. Celoslovenský prieskum spotrebiteľského správania sa realizoval pre Pro Nutri-Score Alianciu, ktorej členom je aj Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre.

Nadváhou a obezitou trpí na Slovensku viac ako 60 % dospelej populácie v produktívnom veku. Navyše je tento trend stúpajúci a môžeme hovoriť o  pandémii 21. storočia, s ktorou súvisia nielen mnohé chronické preventabilné ochorenia, ale ako nás učí súčasnosť aj akútne infekčné ochorenia. Zázračný liek na obezitu neexistuje, roky opakujeme známu trojčlenku – vyvážená strava, dostatok pohybovej aktivity a zníženie sedavosti. Naša zodpovednosť by sa mala začínať už pri výbere a nákupe potravín.

Vieme správne nakupovať?

Existuje podnet, ktorý by naše nákupné rozhodovanie pozitívne ovplyvnil? Z predchádzajúcich prieskumov a medzinárodných štúdií vyplýva, že pri nakupovaní sme často impulzívni, doba, ktorú strávime výberom jednej potraviny sa rádovo udáva v sekundách, pričom rozhoduje preferencia chuti a cena. Zaujímavé pritom je, že 86 % respondentov v našom prieskume uviedlo, že je pre nich dôležité alebo veľmi dôležité zdravé stravovanie,“ hovorí doc. Ing. Radovan Savov, PhD., prodekan Fakulty ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, ktorá realizovala celoslovenský prieskum orientovaný na nutričné označovanie potravín systémom Nutri-Score.

Výsledky prieskumu

Exkluzívny celoslovenský spotrebiteľský prieskum, ktorý realizovalo Laboratórium spotrebiteľských štúdií na Fakulte ekonomiky a manažmentu SPU v Nitre, sa zameriaval prioritne na zistenie, či nutričné označenie potravín systémom Nutri-Score na prednej strane obalu potravín ovplyvní nákupné správanie sa Slovákov.

Prieskum sa uskutočnil v apríli 2021 na vzorke tisíc respondentov v ekonomicky aktívnej vrstve obyvateľstva od 18 do 70 rokov s reprezentatívnym zastúpením na celom Slovensku. Výsledky prieskumu potvrdili zistenia, ktoré vyplynuli  z výstupov podobných prieskumov v iných krajinách EÚ: nutričné označovanie potravín na prednej strane obalu systémom Nutri-Score môže spotrebiteľov motivovať pri výbere nutrične vyváženejších produktov a k zdravému stravovaniu.

V prieskume si mali respondenti vybrať z troch kategórií produktov, ktoré boli bez nutričného označenia na prednej strane obalu a s označením Nutri-Score s príslušným písmenom. V každej kategórii produktu (cereálie, jogurt, proteínová tyčinka) boli v ponuke rôzne, ale porovnateľné typy produktov. „Vo všetkých kategóriách sa v prípade označenia Nutri-Score na obale správali spotrebitelia zodpovednejšie k svojmu zdraviu a siahali po produktoch s  lepšou  výživovou hodnotou,“ potvrdzuje doc. Savov.

Lepšia zrozumiteľnosť

Základné zistenie prieskumu potvrdzuje, že pri porovnaní usporiadania produktov z hľadiska ich nutričnej kvality bez a s označením Nutri-Score je možné vidieť výrazne vyššiu zrozumiteľnosť a chápanie spotrebiteľov v prípade uvedenia indikátora. Až o 32,6 % viac respondentov zmenilo svoje rozhodnutie v prospech pozitívnejšie vyváženejšej potraviny, ak tam bolo uvedené hodnotenie Nutri-Score.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že veľkosť bydliska, BMI a rovnako ani zdravé stravovanie nemajú vplyv na zlepšenie výberu z hľadiska nutričnej kvality. Avšak pozitívnu koreláciu prieskum odhalil pri premenných príjem a vzdelanie, čiže existuje tendencia ľudí s vyšším príjmom a vzdelaním zlepšiť svoj výber potravín aj na základe nutričného označenia Nutri-Score na prednej strane obalu.

 

Viac informácií na https://www.nutriscoreslovakia.sk/

 

Ísť späť