Na summite autonómnych vozidiel sa prezentovali aj odborníci Technickej fakulty
napísal Renáta Chosraviová
Záštitu nad podujatím prevzalo Ministerstvo hospodárstva SR, organizátorom bola J.C.Trade Bridge International, Bratislava.
Medzinárodnú konferenciu, ktorá je najväčším podujatím v strednej a východnej Európe zameraným na autonómne vozidlá, sledujúcim trendy súčasnej digitálnej transformácie v predmetnej oblasti, otvoril doc. Ladislav Miko, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Konštatoval, že Slovensko doposiaľ nevenuje zodpovedajúcu pozornosť oblasti autonómnych vozidiel, avšak má latentný a sčasti už aj aktivovaný potenciál s radom špičkových výskumníkov inovátorov a ďalších odborníkov v oblasti AVs v univerzitách, v súkromných firmách, akadémiách a ďalších.
V rámci odborného programu, ktorý pozostával z panelových diskusií zameraných na mobilitu, najmä na autonómne vozidlá, s predstavením hlavných výziev pre rozvoj AVs, technológií pre AVS, simulovanie, a testovanie AVs, legislatívu a podmienky adopcie AVs do prostredia miest a regiónov krajiny, inovácie v autonom priemysle, užívateľské autonómne aplikácie iných odvetví, odzneli prezentácie špičkových rečníkov – odborníkov na autonómne vozidlá zo Slovenska, Európy a sveta, napr. z Číny, Dánska, Nórska, Maďarska, Hong Kongu a ďalších krajín.
Prezentovali sa na ňom aj výskumníci Ústavu elektrotechniky, automatizácie, informatiky a fyziky Technickej fakulty SPU v Nitre.
S odbornou prednáškou Autonómne vozidlá v poľnohospodárstve vystúpil doc. Ing. Vladimír Cviklovič, PhD., tému Výskum a vývoj autonómnych mobilných robotov v poľnohospodárstve AVS v poľnohospodárstve: Kontrola zraku autonómneho mobilného robota v sadoch prezentoval Ing. Ladislav Tóth, PhD.
V rámci EXPO eventu naši výskumníci predstavili Autonómne vozidlo SaMoRob pre oblasť poľnohospodárstva, určené na podporu činností v presnom poľnohospodárstve. Ako uviedli, v prvom priblížení vyvinutá nadstavba rosiča s určením na rosenie vo vinohradoch a ovocných sadoch sa ukázala ako problematické riešenie a v súčasnosti sa táto rieši vo forme pasívneho prívesného vozíka. V súčasnosti sa rieši aj implementácia autonómneho penetrometra do existujúceho systému. Robot je aplikovateľný do existujúcich podmienok bez potreby dodatočných úprav cieľového pozemku. Navigácia robota zahŕňa fúziu satelitnej, inerciálnej navigácie a odometrie. Navigácia v riadku a okolí rastlín je založená na číslicovom spracovaní obrazu v reálnom čase.
Všetci účastníci podujatia sa zhodli na tom, že autonómne vozidlá už začali predefinovávať našu spoločnosť a autonómne riadenie zmení všetky oblasti nášho života. „V období, keď budeme na cestách obdivovať autonómne vozidlá, v poľnohospodárstve budú každodennou realitou,“ dodáva doc. Vladimír Cviklovič.