Nedostatok odborníkov začína brzdiť rozvoj agrosektora. Ako to zmeniť?

napísal

O príčinách tohto stavu a návrhoch riešení diskutovala štvorica odborníkov - rektorka Slovenskej poľnohospodárskej univerzity (SPU) v Nitre Klaudia Halászová, vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Vladimír Šucha, riaditeľka Strednej odbornej školy v Pruskom Janka Fedorová a predseda Združenia vlastníkov pôdy a agropodnikateľov Slovenska Ján Jelen.

Diskutujúci sa zhodli na tom, že je nevyhnutné previazať stredné a vysoké školstvo, zvýšiť podiel praktickej výučby vo vzdelávacom procese a investovať viac financií do poľnohospodárskych a technických vysokých škôl. Zároveň treba zvýšiť aj status pracovníka v poľnohospodárstve a celkový imidž tohto sektora.

Štruktúra poľnohospodárstva sa zmenila a spolu s ňou sa menia aj požiadavky na vzdelanostnú úroveň absolventa. SPU reaguje na požiadavky praxe a spolu so Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou a profesijnými zväzmi zbiera dáta, koľko a akých absolventov prax potrebuje. „Prax nám musí zadefinovať, akú štruktúru vedomostí, zručností a kompetencií musia mať absolventi strednej alebo vysokej školy,” uviedla rektorka Klaudia Halászová. Ako ďalej dodala, univerzita sa vie veľmi rýchlo špecializovať a vychovávať toľko kvalitných absolventov, koľko potrebuje prax. Merať kvalitu vzdelávania počtom študentov je už prekonané, konštatovala. Problémom boli aj nastavené pravidlá na zmenu študijných programov. „Očakávame, že po novej akreditácii sa nám viac uvoľnia ruky a budeme môcť rýchlejšie reagovať na požiadavky trhu,” podotkla rektorka.

Dobrým príkladom, ako reagovať na požiadavky trhu, je spolupráca Technickej fakulty SPU v Nitre a SOŠ v Pruskom s Agrionom - Združením dodávateľov poľnohospodárskej techniky v SR. Jej výsledkom je experimentálny študijný maturitný odbor agromechatronik. Je zameraný na poľnohospodársku techniku a technologické inovácie v agrosektore a reaguje na najaktuálnejšie požiadavky trhu. SPU pripravuje pre prax v tomto odbore profesijného bakalára. Rektorka K. Halászová doplnila, že univerzita pripravuje s Agrionom aj ďalší spoločný projekt, v rámci ktorého vznikne inovatívne laboratórium pre vzdelávanie študentov.

V diskusii ďalej vyzdvihla postupne sa meniaci pohľad na environment, zmýšľanie o zelenej a modrej infraštruktúre. „Krajinárstvo je pre nás súhra s poľnohospodárstvom. V tomto zmysle sa mení aj náš výskum. K tomu sme pridali aj kreatívny priemysel, budujeme kreatívne centrum, kde vnášame do vidieka aj dizajn. Poľnohospodársky sektor sa posunul do nových tém, ktoré sa snažíme reflektovať,” zdôraznila Klaudia Halászová.

Vladimír Šucha poukázal na to, že Slovensko je v rámci krajín OECD najprekvalifikovanejšia krajina a netreba v agrosektore kvantitatívne navyšovať počet nadkvalifikovaných pracovníkov. Skôr sa treba pozrieť na profil a zručnosti, ktoré budú potrebovať. „Pracovníci agrosektora na Slovensku predstavujú 1,8 percenta pracovnej sily, v Európe je to 4,5. Každý človek nemusí mať vysokoškolské vzdelanie, lebo tým trpia stredné odborné školy a remeslá. Už teraz je v krajinách západnej Európe alarmujúca situácia s nedostatkom remeselníkov,” zdôraznil Šucha a dodal, že tento problém nevyrieši ani robotizácia a umelá inteligencia.

Ísť späť